Back to work

Tip 1: houd vast aan vakantiegewoonten

Wie na zijn vakantie op kantoor moeite heeft met opstarten en last heeft van moeheid, gebrek aan concentratie, geïrriteerdheid en somberheid, lijdt aan het Post Holiday Syndrome­ een ernstig woord voor vakantie blues. In Nederland heeft bijna een derde van de werknemers geen zin om na de vakantie aan het werk te gaan.

Bedenk wat je tijdens de vakantie prettig vonden en dat ook doen in je gewone leven. Wandelde, danste of zwom je iedere dag? Blijf dat veel doen! Houd het vakantiegevoel vast door na het werk te gaan wandelen op het strand of eet je favoriete gerechten uit je vakantiebestemming. Laat de tv nog even uit en blijf lekker ’s avonds een boek lezen of maak een fotoboek van je vakantiefoto’s.

Tip 2:  lunch buiten de deur

Waar is iedereen? De schoolvakanties zijn bijna ten einde. Maar voor je collega’s zonder kinderen begint nu de uittocht. Kom je terug van vakantie vol verhalen en inspiratie, kun je het met niemand delen. Je kijkt op de klok, blijk je al drie uur niets te hebben gezegd. Stille kantoren zijn dodelijk voor je werktempo en voor je werkmotivatie. Zoek een leuke collega op en plan een lunchafspraak buiten de deur!

Tip 3: begin bij de meest recente mail

Na twee weken vakantie is de mailbox van de meesten onder ons volgelopen met honderden e-mails. Zet de eerste werkdag in het teken van prioriteiten stellen en plannen. Als eerste moet je door de berg e-mail. Pas daarna pak je je andere werkzaamheden weer op. Begin bij de meest recente mail.. De kans is groot dat je daarna eerdere mailtjes die over hetzelfde onderwerp gingen, meteen kunt deleten. Maak in je inbox verschillende mappen: 'vandaag afhandelen', 'later afhandelen', 'project A', 'project B'. Neem direct een beslissing over de mail die je leest: 'Is het voor mij of iemand anders? In het laatste geval stuur je het meteen door.' Kun je het niet meteen afhandelen, plaats het in een map met een naam die meteen duidelijk maakt wat er met dat mailtje moet gebeuren, zodat je mails niet twee keer door hoeft te lezen.

 

Tip 4: plan ook het voorwerk

Bij thuiskomst was je agenda nog heerlijk leeg, nu puilt hij alweer uit van de afspraken. Dat komt doordat mensen slecht zijn in lange-termijnplannen. We realiseren ons bij het inplannen van een afspraak of deadline voor over een paar weken niet dat we dan ook bezig zullen zijn met de dagelijkse beslommeringen die ons er nu van weerhouden de klus voor over twee dagen in te plannen. Hoe moet het wel? Vraag je bij het noteren van een afspraak af welk voorwerk deze afspraak vraagt en plan ook daarvoor tijd in de agenda. Verder moet je grote klussen opdelen in kleinere waarmee je gaten in je agenda kunt vullen. Plan je agenda niet van 's ochtends tot 's avonds vol, maar ruim tijd in voor onvoorziene klussen.
 

 

Tip 5: doe twee dagen niets

Ben je nog totaal niet uitgerust? Zijn nog niet alle vakantiedagen opgesoupeerd, neem twee extra dagen op en doe niets. Uit een enquête blijkt dat mensen meer uitgerust van vakantie komen als ze geluierd hebben dan wanneer ze sportief, cultureel of sociaal actief zijn geweest. Wie geen zin heeft om twee weken bewegingloos aan de rand van een zwembad te hangen: doe alleen de laatste twee dagen niets. Meerdere korte vakanties in plaats van een lange, hebben ook een positief effect op de vakantie blues. Plan alvast een nieuwe trip om naar uit te kijken. Doe dat naar een zonbestemming: van de mensen die slecht weer hadden tijdens de vakantie, heeft 21 procent het gevoel geen vakantie te hebben gehad (tegenover vier procent van de mensen die goed weer hadden).